Mgr. Alexandra Kojnok - BCaBA, IBA
Vzdelanie
2001–2006
Filozofická fakulta Univerzity Komenského, odbor
psychológia
2019
40-hodinový Kurz pre registrovaného behaviorálneho technika
(základný kurz ABA), Masarykova univerzita v Brne
2020 – 2022
2-ročné akreditované štúdium v behaviorálnej analýze v odbore
Behaviorálny analytik, Masarykova univerzita v Brne
november 2022
Medzinárodná certifikačná skúška Komory pre certifikáciu behaviorálnych
analytikov ukončená získaním certifikátu BCaBA (Board
Certified Assistant Behavior Analyst)
november 2023
Získanie certifikátu Medzinárodnej organizácie pre behaviorálnu analýzu
IBA (International Behavior Analyst)
Naďalej si rozširujem odborné znalosti v rôznych oblastiach aplikácie ABA pri učení detí s autizmom.
Rada však na stretnutia s klientom prichádzam ako nepopísaný papier. Každé dieťa a situácia je pre mňa zdrojom nových poznatkov a učí ma byť lepším terapeutom.
Prax v ABA
Poskytovaniu analyticko-behaviorálnej intervencie sa venujem od roku 2019.
Najprv som mala príležitosť pracovať vo vznikajúcom ABA centre v Bratislave pod vedením behaviorálnej analytičky Mgr. Zuzany Hollej, kde som získala skúsenosti najmä s ranou intervenciou pre klientov vo veku od 3 – 6 rokov.
V júli 2021 som založila projekt ABA doma s víziou
sprístupniť behaviorálnu intervenciu rodinám, ktoré majú záujem
pracovať s dieťaťom doma, najmä keď možnosti pravidelného dochádzania
do centra sú obmedzené.
V priebehu týchto rokov som absolvovala aj intenzívne supervízovanú prax v rozsahu 1.300 hodín, ktorú som ukončila úspešným získaním titulu BCaBA. Táto úroveň certifikácie ma oprávňuje k poskytovaniu analyticko-behaviorálnej intervencie pod dodatočnou supervíziou certifikovaného behaviorálneho analytika. Mojimi supervízorkami sú skúsené behaviorálne analytičky zo zahraničia, pani Alexandra Herman, BCBA, IBA a pani Orsolya Ujhelyi-Illés, BCBA, IBA.
Po roku praxe ako asistent behaviorálneho analytika som získala medzinárodnú certifikáciu ako International Behavior Analyst od organizácie IBAO (International Behavior Analysis Organization), ktorá mi umožňuje samostatné vedenie behaviorálnych služieb a intervencií.
V rokoch 2022–2024 som pôsobila ako supervízor pre individuálne behaviorálne ABA intervencie v projekte Komunikačná akadémia pre deti s PAS v Bratislave.
Aktuálne aktivity
Od roku 2023 pôsobím v Banskej Bystrici a spolupracujem s niekoľkými rodinami v domácich ABA programoch.
Spolupracujem s projektom ABA TT v Trnave (behaviorálna technička p. Mgr. Saskia Balážiová) ako externý supervízor, ktorý začal svoju činnosť v roku 2024 a zastrešuje niekoľko klientov z regiónu Trnavy a blízkeho okolia.
Po niekoľkých rokoch dochádzania do rodín som sa odhodlala k založeniu občianskeho združenia pre zvýšenie dostupnosti behaviorálnych intervencií pre deti v našom regióne. Aktuálne pracujem na otvorení menšieho terapeutického priestoru v Banskej Bystrici, ktoré bude miestom behaviorálnych intervencií pre deti s PAS, ale aj miestom školení, workshopov a konzultácií pre rodičov. Pre rodičov pripravujem koncept dlhodobého vzdelávania, po absolvovaní ktorého dostanú solídne základy v aplikovanej behaviorálnej analýze, jej postupoch a technikách práce s dieťaťom v teoretickej ale najmä praktickej rovine a budú ich môcť doma uplatniť pri práci so svojim dieťaťom.
Ako pracujem?
S klientmi pracujem na základe princípov aplikovanej behaviorálnej analýzy v súlade s požiadavkami Etického kódexu Komory pre certifikáciu beh. analytikov.
Pri svojej práci rešpektujem výnimočnosť a špecifiká každého klienta, jeho unikátne a častokrát fascinujúce motivácie, ale aj to, čo už vo svojom živote prežil. Preto tvorba každej intervencie je vysoko individualizovaná záležitosť. Najprv dieťa, potom metodológia.
Rodič ako súčasť procesu
S rodinami, s ktorými spolupracujem, sa vždy vzájomne snažíme o dôkladné porozumenie cieľom a stratégiám, ktoré sme si zvolili, aby ich rodičia dokázali čo najlepšie aplikovať do praxe. Pri rozvoji detí na spektre sa mi neustále potvrdzuje, že konzistentný prístup rodiny-terapeuta-školy/zariadenia k dieťaťu je najlepšia cesta, ako vytvoriť dieťaťu bezpečné prostredie, z ktorého bude najlepšie profitovať a učiť sa nové zručnosti.
Preferujem, keď je rodič súčasťou terapeutického sedenia a vidí, čo sa odohráva a ako dieťa reaguje.
Prečo táto práca?
Prácu s deťmi so špeciálnymi potrebami vnímam ako poslanie, kde môžem byť pre niekoho veľmi užitočná v jeho mikrosvete. Zároveň je pre mňa dôležité pracovať s overenou metodikou založenou na racionálnom bádaní, ktorá je veľmi efektívna a účinná, pokiaľ ju robíme správne. Pocit, keď dieťa pri Vás vysloví prvé funkčné slovo alebo ukáže svoje prvé gesto so zámerom a rodič je toho svedkom, je neopísateľný. Želám si prinášať svojim klientom čo najviac takýchto výnimočných chvíľ.