Individuálna intervencia v domácom prostredí

Stručný popis služby

Jedno terapeutické stretnutie trvá spravidla 60 až 90 minút.
Frekvencia stretnutí aspoň 1× týždenne.

Obsahuje:

  • priamu prácu s dieťaťom
  • tréning rodičov, okamžitú spätnú väzbu pri práci s dieťaťom
  • pravidelné zaznamenávanie a vyhodnocovanie dát o správaní, priebežnú aktualizáciu cieľov intervencie
  • aktualizáciu knihy dieťaťa
  • prípravu terapeutických materiálov, práca s vlastnými hračkami ako aj hračkami z domácnosti klienta
  • opakovaná diagnostika progresu a dosiahnutých míľnikov rozvoja po cca 12 mesiacoch

Na čom počas terapeutických stretnutí pracujeme?

Odpoveď nie je univerzálna, keďže každé dieťa má na začiatku vypracovaný individuálny plán rozvoja pre akvizíciu konkrétnych zručností – tzv. behaviorálne programy. Tieto ciele musia byť pre dané dieťa sociálne významné, čiže dôležité a podstatné pre toto konkrétne dieťa v kontexte rodiny a prostredia, v ktorom žije. Postupné dosahovanie týchto cieľov má tak priamy vplyv na zvyšovanie kvality života dieťaťa a jeho rodiny, napr. mu umožnia prístup k novým prostrediam a posilneniam, zvýšia jeho samostatnosť v bežnom živote, zlepšia či uľahčia mu a jeho rodine fungovať v komunite, zvýšia pravdepodobnosť úspešnej integrácie vo vzdelávacom prúde.

Keď sa dieťa učí nové zručnosti, vychádzame z predpokladu, že je to pre neho zatiaľ náročná (nezvládnutá) oblasť. Z toho dôvodu si musíme byť istí, že máme úsilie dieťaťa čím vyvážiť – tzn. máme dostatočne „dobré“ posilnenia, ktoré budú dieťa motivovať k spolupráci a bude sa učiť s radosťou.

Okrem práce s posilnením je veľmi často potrebná úprava prostredia a nášho spôsobu komunikácie s dieťaťom.

Naučenie a upevnenie novej zručnosti vyžaduje niekoľko desiatok príležitostí k učeniu či opakovaniu denne. Preto je behaviorálna intervencia špecifická tým, že počas terapeutického stretnutia cielene vytvárame mnoho príležitostí, kde má dieťa šancu sa tieto zručnosti učiť, doslova „trénovať“.

Učíme metódou bezchybného učenia, čo znamená, že dieťa pri učení zažíva úspech („nechybuje“) a dospelý má veľa príležitostí jeho správanie posilniť, čím sa celý proces stáva príjemným pre obe strany.

Tém pre intervenciu je skutočne veľa, preto rozhoduje Vaše jedinečné dieťa a Vaše očakávania, prostredie dieťaťa a to, čo v danej chvíli bude pre dieťa najviac prínosné pre zlepšenie jeho života.

Možné oblasti rozvoja:

  • s dieťaťom vždy začíname terapeutický proces vytváraním terapeutického vzťahu, identifikáciou motivátorov a posilnení a vytváraním zábavnej hry, pripájaním sa do hry k dieťaťu – toto je základný stavebný kameň pre akúkoľvek ďalšiu prácu s dieťaťom
  • postupne pracujeme na rozširovaní motivátorov a hrových záujmov
  • absolútne kľúčovým prvkom je v úvode nastaviť komunikačný systém a pracovať na rozvoji funkčnej komunikácie – žiadanie si obľúbených predmetov, hračiek, jedlých posilnení, vyjadrenie potrieb dieťaťa
  • medzi prvé programy, ktoré u raných študentov zaraďujeme, patrí takisto aj rozvoj motorickej imitácie a receptívnych zručností – porozumenia (porozumenie jednoduchým slovným pokynom, identifikácia predmetu/obrázka podľa jeho pomenovania)
  • medzi rané programy patrí aj rozvoj vizuálnych zručností, ako napr. priraďovanie k predlohe, triedenie podľa vzoru, koordinácia oko-ruka
  • u niektorých detí však musíme začať úplne od začiatku a aktívne podporovať záujem o sociálnu interakciu a zdieľanú pozornosť s dospelým – záujem o spoločné aktivity, hry, záujem zobrať si od dospelého nejaký predmet (a neskôr vyžiadať si ho), nenásilná podpora očného kontaktu (ak je to dieťaťu príjemné) – čo chceme v tejto fáze vidieť je, že dieťa sa k dospelému stále viac „približuje“ a „iniciuje“ sociálny záujem
  • väčšinou sa so študentami venujeme aj rozvoju základných behaviorálnych zručností, ako zvyšovanie ochoty dieťaťa spolupracovať s dospelým, odovzdávanie obľúbeného predmetu, prerušovanie aktivít a presuny k iným aktivitám, čakanie, striedanie sa v hre, akceptovanie keď mi niekto povie „nie“
  • keď sa rozbehne komunikačný systém (či už vokálny – slová, alebo nevokálny – gestá, prípadne formou alternatívnych komunikačných systémov – výmeny obrázkov alebo komunikačná aplikácia v tablete), zaraďujeme výuku pomenovaní objektov, činností, vlastností a častí predmetov, a postupne u pokročilých študentov môžeme prejsť k zvyšovaniu komplexnosti rečového prejavu cez 2– a viac slovné pomenovania
  • pracujeme aj na rozvoji konverzačných zručností
  • v domácom prostredí je ideálny priestor aj na nácvik sebaobsluhy vrátanie odplienkovania
  • v mojej praxi sme s klientmi riešili aj desenzitizáciu averzívnych podnetov, napr. zvyšovanie tolerancie k strihaniu vlasov, pozitívne spájanie rôznych senzorických materiálov s posilnením, toleranciu k zašpineniu rúk/oblečenia, …
  • u pokročilých študentov vieme pristúpiť aj k nácviku reagovania v rôznych sociálnych situáciách, sociálne príbehy, emočná regulácia
  • ak to situácia vyžaduje, nácvik prebieha aj v prirodzenom prostredí mimo domu, napr. nácvik čakania na úrade, nácvik priebehu nákupu, …
  • u niektorých klientov sme aplikovali stratégie na prevenciu a riešenie/znižovanie náročného či stresového správania
  • môžeme sa venovať aj nastavovaniu vizuálnej podpory, denného režimu a štruktúry dňa/aktivít
  • iné, pre študenta špecifické oblasti, v ktorých potrebuje podporiť
  • techniky učenia a nácviku jednotlivých zručnosti sa učí priebežne aj rodič